Köpvillkor

Hos MatrixInnovation.se handlar Du kvalitetsprodukter inom hälsokost och egenvård.
Du handlar tryggt med 14-dagars returrätt.
Du väljer att betala med banköverföring via Swedbank BG 5369-2224 eller så kan Du välja krypterad säker kortbetalning med VISA eller MasterCard genom Payson eller Paypal.
Genom Payson går det även att välja direktöverföring via bank om du är interntetkund i Swedbank, SEB, Handelsbanken eller Nordea. Du kan även välja faktura med olika betalningsvillkor.
Vi levererar brev och paket vardagar med Posten och PrivPak till nöjda kunder i hela Sverige.
Du beställer här i vår nya nätbutik.
Vi lämnar aldrig ut eller säljer din e-postadress, då vi anser att spam inte hör hemma på internet.
Mailadressen används vid eventuell leveransavisering via mail av våra transportföretag.
OBS! Lämna gärna mobilnummer då det underlättar och snabbar på leveranser då det går att avisera leveransen via SMS. Dubbelkolla ditt SMS nummer för att undvika förseningar.

Allmänt

MatrixInnovation.se är en nätbutik som ägs och drivs av firman Matrix Innovation, nedan kallad MatrixInnovation.se
Köpvillkoren gäller Dig som beställer varor i nätbutiken.
Genom att göra en beställning anses Du har läst igenom och accepterat köpvillkoren.
Köpvillkoren är anpassade till Konsumentverkets riktlinjer för e-handel, postorder och distansförsäljning.
Branschreglerna finns på Konsumentverkets hemsida.
Genom att klicka i rutan för godkänna leveransvillkoren anses du ha läst och förstått dessa.

Vem kan handla?

Du måste vara 18 år fyllda och myndig för att handla.

Kunduppgifter

Du ansvarar för att lämna riktiga kunduppgifter.
Under adress ska Du skriva Din folkbokföringsadress.
Om Du vill ha leveransen till en annan adress, så skriver Du den under leveransadress.
När du har fyllt i dina uppgifter skapas ett konto automatiskt med din e-postadress som användarnamn och ett mail med ett automatiskt genererat
lösenord skickas inom några minuter till dig. Första gången du gör detta är du automatiskt inloggad under hela processen.

Du kan ändra din leveransadress om du ex flyttar tillfälligt p g a jobb, studier eller liknande.
Du gör detta genom att logga in genom att klicka på “Mitt konto” i övre länklistan. Välj fliken “Adress” och ändra leverandsadress.
Kontrollera att Du har skrivit en rättstavad och fungerande e-postadress, så att Du får orderbekräftelsen, leveransaviseringen och annan information som vi skickar till Dig.
Om någon av dina kunduppgifter behöver ändras, så loggar du in genom att klicka på “Ditt Konto” i övre högra hörnet på sidan och ändrar dina uppgifter på den rosa menyraden på nätbutikens vänstra spalt under fliken “Mina personuppgifter”.
Du loggar in med Din e-postadress och det lösenord Du har fått med e-mail tidigare.
Där kan du också ändra ditt lösenord genom att fylla i ditt gamla lösenord under “nuvarnade lösenord” samt ange ett nytt lösenord därunder som måste upprepas.

Dina personuppgifter är skyddade.
De lämnas inte ut eller säljs till andra företag, förutom de uppgifter som vara leverantörer behöver för att hantera betalningar (Payson),
kontrollera folkbokföringsadresser och leveranser (Posten AB, Schenker Privpak).
Läs mer om leveranser längre ner.

Rabattkod

Skriv in din eventuell rabattkod i nätbutikens kassa i rutan “kupong”, så dras rabatten av direkt i varukorgen i kassan.

Priser

Priser angivna i svenska kronor är inklusive moms
Momsen specificeras på fakturan.
Det pris som visas i nätbutiken gäller, men vi reserverar oss för skrivfel och tekniska fel.
Gamla priser i t.ex. produktinformationen, prislistor, i e-postmeddelanden, nyhetsbrev eller annat media, är inte giltiga.
Priserna kan ändras flera gånger årligen i nätbutiken på grund av att kostnaderna kan ändras ofta beroende på den internationella marknaden.

Orderbekräftelsen via e-post

Du får inom 1-5 minuter en orderbekräftelse via e-post.
Om Du inte får den, så kontrollera om Din e-postadress är rättstavad och fungerar. Kontrollera även din korg för spam- eller skräppost så att
Om den är fel, så behöver Du inte göra om beställningen, men Du måste direkt logga in om du har loggat ut och ändra mailadressen under
“Mitt konto”, välj fliken “Kontouppgifter” som finns i listan som dyker upp till vänster i webbläsaren.
Om du inte får något mail så kontakta kundtjänst genom att klicka på “Kontakt” som finns centralt i övre kanten av hemsidan.
Bakom inloggning kan du se inneliggande order och tidigare beställningar.

Ordinarie fraktavgift

Fraktavgiften är viktbaserad.
Utanför Sverige används landbaserade taxor.
För att kunna se rätt fraktavgift behöver du vara inloggad och måste fyllt i rätt land när du skapar kontot.

Fraktpriser inom Sverige:
<0,3 kg 39 kronor
<  2 kg 69  kronor
<  5 kg 99  kronor
<10 kg 198 kronor
<20 kg 239 kronor

Fraktpriser utanför Sverige inklusive 25% moms (Kan ändras snabbt. Ta kontakt med oss innan beställning):

Zon /                   0.002kg   0.301kg   1.001kg   1.801kg   2.001kg   5.001kg  10.001kg
avstånd                  -0.3kg        -1kg     -1.8kg        -2kg        -5kg      -10kg       -20kg
Africa                  115,00kr  160,00kr 250,00kr  340,00kr  471,00kr 651,00kr  651,00kr
Asia                    115,00kr  160,00kr 250,00kr  340,00kr  471,00kr 651,00kr  651,00kr
Europe EEC         115,00kr  160,00kr 250,00kr  340,00kr  406,00kr 511,00kr  511,00kr
Europe Non-EEC  115,00kr  160,00kr 250,00kr  340,00kr  406,00kr 511,00kr  511,00kr
N&S America       115,00kr  160,00kr 250,00kr  340,00kr  471,00kr 651,00kr  651,00kr
Oceania              115,00kr  160,00kr 250,00kr  340,00kr  471,00kr 651,00kr  651,00kr
Sverige                35.00kr    69.00kr   69.00kr    69.00kr   99.00kr 198.00kr  239.00kr

Betalning

Du betalar med kort krypterat och säkert via Payson, via förskottsinbetalning till Bankgiro:  Ann-Sofie Hammarbäck, Leksand Spa/Matrix Innovation.
Vid förskottsbetalning beställer du som vanligt och väljer “Banköverföring” i kassan.
Därefter betalar du in på Swedbank Bg: 5369-2224 varvid vi skickar varorna så fort vi fått in din betalning på vårt konto, tillvägagångssättet är alltså likadant som vid kortbetalning.
Vid vald leveransmetod avhämtning går det att betala kontant vid avhämtning, p g a den nya kassalagen använder vi då kompletta personuppgifter med namn och bokföringsadress. Vi har endast möjlighet att ta emot kontanter vid detta tillvägagångssätt, önskar ni betala med kort, betala då med detta i kassan via Payson eller PayPal funktionen och klicka i “Avhämtas”.

Betalning med Payson

Om PaysonFaktura

Vi erbjuder betalsättet “PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 0 kr.
För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Information om ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du ska kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Information om pantsättning

Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Vid nekat köp

Om ni nekas köp vill vi upplysa er om följande. Tyvärr så godkändes ni inte av Payson för betalning mot PaysonFaktura. Vänligen kontrollera att ni uppgett er personliga information korrekt och försök igen alternativt välj ett annat betalsätt.

Mer information om Payson

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startade 2004 i Sverige och miljontals personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

Läs mer om Payson här:  www.payson.se

Kortbetalning med VISA eller MasterCard

Du kan betala med alla svenska bankkort eller internationella kreditkort som är anslutna till VISA eller MasterCard.
Du väljer krypterad kortbetalning via SSL genom Payson och slutför Din beställning på deras betalningssidor.
Betalningsinformationen skickas till vår betaltjänstleverantör för kortbetalningar på nätet.
Du fyller i Dina kortuppgifter och efter att du som kund har bekräftat beställningen skickar Payson betalningsinformation till oss.
VIKTIGT! Klicka bara en gång när Du ska godkänna kortköpet!
Vänta till systemet hinner arbeta klart.
Flera klick innan dess kan medföra att ordersumman reserveras flera gånger.
Vi makulerar oavsiktliga dubbelbetalningar vid vår manuella kontroll, men innan dess har Du reserverat för mycket pengar.
Betalningen tar inte mer än ett par sekunder och därefter visas ett meddelande på skärmen att betalningen har godkänts.
Då har ordersumman reserverats på Ditt konto som kortet är kopplat till.
Det är beloppet ”Totalt inkl. moms” som står längst ner i orderbekräftelsens summa-kolumn som reserveras.

Säkerhetskod (CVV2/CVC2)

För att höja säkerheten uppmanas du som kund att ange tre sista siffrorna som är tryckta i signaturfältet på baksidan av kortet.
CVV2 är VISAs benämning och CVC2 är MasterCards benämning, på marknaden kallas den för Säkerhetskod eller säkerhetsnummer.
Denna kod skickas till kortutgivaren för kontroll och verifiering.

Så här hittar du säkerhetskoden på kortet
På Visa, Mastercard och Eurocard hittar du koden som är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida. Se nedan.

Postförskott
Leverans via postförskott är möjlig mot en avgift på 50 kronor per försändelse.
Leverans mot postförskott sker endast inom Sverige.

Leveranser

Leveranstider

I fraktavgiften ingår leverans med Posten brev/ paket eller PrivPak.
Leveranstid cirka 1-10 vardagar beroende på betalsätt och helguppehåll.
Vår webbshop är öppen dygnet runt, året runt.

Leveransavisering

När vi har behandlat Din beställning, så leveransaviserar vi Dig via e-mail, så att Du vet när Du kan förvänta Dig att få Din leverans och hur Posten aviserar den
(med pappersavi i Din brevlada eller SMS-avisering till Din mobiltelefon).
Det framgår av Privpaks eller Postens avisering hos vilket Postombud Du kan hämta den, om den inte ryms i Din brevlåda.
De flesta försändelser via Posten skickas som skrymmande brev och dessa delar Postens brevbärare ut om den ryms i Din brevlåda.
Du eftersöker på olika sätt:
Privpak:
Om du fått leveransavisering från oss att paket skickas med Privpak följer du anvisningarna i mailet för att söka ditt kolli.
Gör så här om Du väntar på ett skrymmande brev:
Ring eller besök Ditt ordinarie Postombud.
Om Du inte vet vilket Postombud som Du har, så kan Du ta fram det på Postens hemsida www.posten.se genom att söka postombudet med Ditt postnummer.
Det vanliga är att försändelsen finns där, trots att Du inte har fått avin i brevlådan.
Skrymmande brev har inget kolli-ID, utan endast det avinummer, som den lokala Posten sätter på skrymmande brev.
Om det inte löser sig, kontakta oss samma dag när Du vet att Postens brevbärare gjort sin tur så efterforskar vi försändelsen hos Posten.

Leveranser inom Sverige

Vi levererar över hela Sverige, och för övriga världen bestäms fraktkostnaden av destination, storlek, vikt och hur fort försändelsen behöver komma fram.

Annan leveransadress än folkbokföringsadressen

Om Du vill ha leverans till en annan adress än Din folkbokföringsadress, så skriv den under “Leveransadress” samt du kan som tidigare nämnts skapa flera adresser bakom inloggning under fliken mina adresser om du vill skicka till t.ex. studentbostad, sambo/särbos bostad, jobbet, föräldrar, släkting, fritidshuset eller annan.
Detta är viktigt för Din och vår säkerhet när vi levererar till andra adresser än Din folkbokföringsadress. Vi kan komma att kontrollera leveransadressen.

Liggetid

Posten och Privpak har en liggetid för Din försändelse.
Om liggetiden inte är angiven på avin som Du har fått, sa kontakta Post- eller Privpakombudet.
När liggetiden går ut, så skickar Posten och Privpak automatiskt tillbaka försändelsen till oss vilket medför extra kostnader för Dig, se nedan “Ej uthämtade brev och paket”.

Ej uthämtade brev och paket

För brev och paket som inte hämtas ut faktureras Du kostnaderna för tur- & returfrakt utan vår subvention av frakten, expeditionsavgift 35 kr och pack- och hanteringsavgift 130 kr.
Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten eller 60 dagars returrätten enligt Svensk Distanshandels branschregler.

Fraktskada

Om Du vid mottagandet av försändelsen upptäcker en fraktskada, som gör att en eller flera produkter skadats eller saknas, måste Du göra två saker:
1. Du måste som mottagare själv reklamera den hos Postombudet, där Du hämtat produkten, enligt Postens regler. Vi rekommenderar att Du granskar försändelsen vid mottagandet och reklamerar vid samma tillfälle om skadan syns på utsidan av försändelsen. Om Du upptäcker skadan först när Du kommit hem, så rekommenderar vi att Du går tillbaka till Ditt Postombud samma dag för att göra reklamationen.
2. Skicka ett e-postmeddelande till oss:
Använd epostformuläret genom att klicka “Kontakt” i övre delen av sidan, där Du meddelar att Du har reklamerat försändelsen och anger Postens reklamationsnummer, samt vilka varor som saknas eller skadats och antal, så att vi får möjlighet att skicka rätt antal ersättningsprodukter. Annars tar det ca 2 veckor innan vi får veta av Postens reklamationsavdelningen att Du gjort reklamationen, och då måste vi börja med att kontakta Dig innan vi kan skicka ersättningsprodukterna.

Reklamation

Om Du inte får leveransen, eller om varan på något sätt är skadad eller obrukbar, eller om Du fått fel produkt eller fel antal produkter i Din leverans, vänligen kontakta kundservice. För att vi ska kunna behandla reklamationen måste Du kontakta kundservice senast 8 vardagar efter det orderdatum som angetts på orderbekräftelsen som Du fått via e-post när Du gjorde beställningen.
14 dagars returrätt
Du får pengarna tillbaka inom 14 dagar från köpet, om Du ångrar Dig.
Enligt distansavtalslagen har Du en ångerrätt som ger dig rätt att ångra köpet inom 14 dagar.
Det gäller oanvända, oskadade och fullt säljbara produkter.
Efter det att Du har skickat tillbaka varan ska vi senast inom 30 dagar, betala tillbaka det Du har betalat inkl. fraktavgifter.
Du betalar returportot!
Du måste skicka med Ditt Plusgironummer, bankgironummer eller ett bankkontonr med clearingnummer, bankkontonr och bankens namn.

Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos Matrix Innovation accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Matrix Innovation är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Payson.

Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord, DHL.

Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev.

Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd
Matrix Innovation är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform,  vår server finns i Sverige.

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Så här betalar du med Payson

Oavsett om du beställer genom din mobiltelefon, dator eller surfplatt så genomförs hela betalningsprocessen enkelt och snabbt på vår sida.

1) Du börjar med att fylla i din emailadress, personnummer, postnummer och mobilnummer i formuläret. Du kan även handla utan att ange personnummer genom att klicka på länken “Handla utan personnummer” uppe i högra hörnet av formuläret. Tänk på att du inte kan betala med faktura om du väljer att handla utan att ange personnummer. Du kan då endast betala med kort eller direktöverföring via bank.Steg 1 Paysonbetalning
2) Nästa formulär visar din adress hämtad genom en sökning på det personnummer du uppgav tidigare. Om du inte angett personnummer fyller du i din adress nu i formuläret. Du kan nu välja genom att betala med faktura eller att betala omedelbart. För att betala omedelbart med kort eller direkt banköverföring klicka då på “Vill du betala omedelbart?” istället. Om du vill betala mot avbetalning väljer du istället att klicka på “Vill du ändra och betala senare?”.Steg 2 Paysonbetalning
3) Om du väljer att betala omedelbart skickas du till följande formulär och väljer därefter betalningsmetod ex. kort eller direktbetalning via din bank.Steg 3 Paysonbetalning
4) Efter att köpet genomförts visas ett kvitto för att du ska kunna se att köpet har genomförts. Du kan också ladda ner ett kvitto här genom att klicka på pdf symbolen i högra hörnet av formuläret. Kvittot i det här exemplet visas om du valt direktöverföring via bank.Steg 4 PaysonbetalningKlart!

Välkommen med din order till Matrixinnovation.se!

Matrix Innovation
Skolgatu 2 J
795 70 Vikarbyn
Godkänd för F-skatt

Ann-Sofie Hammarbäck
info@matrixinnovation.se

Sandor Markus
sandor.markus@human-academy.com

Lars Helge Swahn
webbmaster@human-academy.com
Tel: Lars Helge Swahn 073-9072143 (sms)